Põllumajandusuuringute Keskuse vestibüüli hakkab ilmestama Vergo Verniku pronksist pannoo „Elu sees”
Põllumajandusuuringute Keskuse kunstikonkurss osutus väga populaarseks. Žürii tegi valiku 36 töö hulgast ja valis võitjaks Vergo Verniku kavandi „Elu sees“.
Žürii sõnul suhestub võidutöö „Elu sees“ tundlikult põllumajanduse, laiemalt looduse temaatikaga. Seinast välja astuv meetri kõrgune ja üle nelja meetri laiune monumentaalne pronksist kõrgreljeef on inspireeritud looduse dünaamikast ja selle vormidest.
Teose autor on hästi arvestanud hoone ajaloo ja spetsiifikaga ning kavandanud väärikast materjalist kõneka teose, mis võimaldab nii detailirohket lähivaadet kui mõjuvat kaugvaadet.
Võidutöö autor Vergo Vernik on isikupärase vormikeelega kunstnik, kes hindab kõrgelt traditsioonilisi skulptuuritehnikaid. Viimastel aastatel on Vernik edukalt esinenud monumentaalkunsti alal, valminud on vabadusvõitlejate monument Iisakul, Voldemar ja Elfriede Lenderi monument Politseiaia pargis Tallinnas, Justitia skulptuur Riigikohtus Tartus ning teostamisel on Konstantin Pätsi monument Estonia teatri lähistel.
Vergo Vernik "Elu sees"
Verniku sõnul tekitas innustav võistlusjuhend soovi osaleda Põllumajandusuuringute Keskuse kunstikonkursil ja võidutöö idee sündis inspireerituna Põllumajandusuuringute Keskuse ehitusjärgus oleva Sakus asuva hoone kahest külastusest.
Teise koha pälvis Maret Sarapu peene faktuuriga mängiv, habras klaasikunstitaies „Andmebaas“. Žürii sõnul on tegemist graafilise struktuuri usutava ülekandmisega eksperimenteerivasse klaasi tehnikasse. Pannoo motiivid on mitmeti tõlgendatavad, aimata võib muuhulgas maastiku aerofotot, puuvõra, leherootsu või juurestikku.
Maret Sarapu "Andmebaas"
Kolmanda koha saavutas Karel Koplimetsa kontseptuaalselt tugeva ideega metallist ja klaasist installatsioon „Luubi all“. 78 klaastahvlile kantud makrofotodel on kujutatud erinevaid Eestis kasvavaid söögitaimede seemneid. Viiekümnekordse suurendusastmega fotod teevad nähtavaks maailma, mis paljale silmale märkamatuks jääb. Teose autor soovib teha seemnete valikul koostööd Põllumajandusuuringute Keskuse ekspertidega.
Karel Koplimets "Luubi all"
Lisaks märkis žürii ära kaks teost. Bruno Lillemetsa ja Lauri Kiluski teos “Naba”, mis räägib loomisest, kasvamisest ja ühendusest maaga. Teiseks ära märgitud tööks oli Liisu Arro ja Elmet Treieri keraamiline pannoo „Rakutasand“, mis viitab pingevabalt eesti monumentaalkunsti traditsioonile.
Bruno Lillemets ja Lauri Kilusk “Naba”
Liisu Arro ja Elmet Treier „Rakutasand“
Kunstikonkursi võitjalt tellitava teose maksumus ilma käibemaksuta on 73 000 eurot. Teos „Elu sees” valmib 2022. aasta varasuvel.
Kunstikonkursi žüriisse kuulusid žürii esimees Põllumajandusuuringute Keskuse hoone rekonstrueerimisprojekti arhitekt Raivo Puusepp, Eesti Kunstnike Liidu esindajad Anne Rudanovski ja Vano Allsalu, Eesti Kunstiteadlaste ja Kuraatorite Ühingu esindajad Ingrid Ruudi ja Epp Lankots, Põllumajandusuuringute Keskuse arendus- ja haldusosakonna nõunik Merike Toome ning hääletusõiguseta tehniline ekspert Nikolay Stadnik Riigi Kinnisvarast.
2011. aastal jõustus kunstiteoste tellimise seadus, mille kohaselt tuleb avalike hoonete ehitustööde maksumusest vähemalt 1% eest soetada kunstiteoseid. Seadus rakendub riigi- ja avalik-õiguslikele asutustele ning riigi enamusosalusega sihtasutustele ja mittetulundusühingutele, kuid ei laiene kohalikele omavalitsustele.
Põllumajandusuuringute Keskuse eesmärgiks on aidata kaasa põllumajanduse ja maaelu arengutele, et Eesti põldudel kasvav toit oleks puhas ja ohutu, põllumajanduskeskkond hoitud ning maapiirkonna ettevõtlus ja külaelu areneks. Põllumajandusuuringute Keskus asub Sakus, Teaduse 4.